Met kwaliteitszorg bedoelen we het systeem dat we op onze school gebruiken:
- om de kwaliteit van onze school te beschrijven
- om de kwaliteit te realiseren
- om de kwaliteit te bewaken en te evalueren en
- om de kwaliteit te verbeteren en te borgen.
Het kwaliteitsbeleid van onze school willen we ontwikkelen en borgen door te werken met kwaliteitskaarten en het digitale kwaliteitsinstrument ‘Werken met Kwaliteit (WMK)’.
In de kwaliteitskaarten worden allerlei afspraken vastgelegd met als doel deze zaken te borgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om afspraken over:
- identiteit
- doelen op schoolniveau
- klassenmanagement
- Instructie
- differentiatie
- onderwijstijd
- vakinhouden
- de leerlingen zorg
- ouderbeleid
- personeelsbeleid
Bij het kwaliteitssysteem WMK (werken met kwaliteit) krijgen we zicht op de wettelijk voorgeschreven kwaliteit maar ook op de stand van zaken ten opzicht van onze eigen ambities. Er wordt gebruik gemaakt van digitale vragenlijsten voor de schoolleider, de intern begeleider, leerkrachten, leerlingen en ouders. Daarnaast is er de mogelijkheid om ook externen te bevragen. In een kwaliteitsrapportage wordt al die informatie verzameld en gepresenteerd. Door op deze manier een spiegel voor te houden komen de ontwikkelpunten goed in beeld en krijgen we zicht waar we als lerende organisatie staan in deze ontwikkeling.
Items die aan bod komen zijn:
- Onderwijsleerproces
- aanbod
- zicht op ontwikkeling
- didactisch handelen
- (extra) ondersteuning
- Toetsing en afsluiting
- Samenwerking externen
- School- en groepsklimaat
- Sociale veiligheid
- Pedagogisch klimaat
- Kwaliteitszorg en ambitie
- Kwaliteitszorg
- Kwaliteitscultuur
- Verantwoording en dialoog
De resultaten van de vragenlijsten zullen met alle geledingen van de school worden gedeeld.